Peygamber Efendimiz Hazretleri
(s.a.v) bir hadislerinde " Bana zekat ver" diyen birisine söyle buyurmustu:
"Yüce Allah zekatin verilecegi yerler hususunda ne bir peygamberin, ne de bir
baskasinin hükmüne razi olmayarak, onunla ilgili hükmü kendisi verir.On sekiz sinifa
taksim etti.Eger o sekiz sinifin içinde isen sana hakkini veririm" ( Ebu Davud,
Zekat:24 ; Müsned,4:169 )
Evet, zekati farz kilan Cenab-i
Hakk onun nereye verilecegini de kendisi tayin etmistir: "Sadakalar (zekâtlar)
Allah'tan bir farz olarak ancak, yoksullara, düskünlere, (zekât toplayan) memurlara,
gönülleri (Islâm'a) isindirilacak olanlara, (hürriyetlerini satin almaya çalisan)
kölelere, borçlulara, Allah yolunda çalisip cihad edenlere, yolcuya mahsustur. Allah
pek iyi bilendir, hikmet sahibidir." ( Tevbe Suresi,60.Ayet )
Bu ayette geçen sekiz sinifi
söyle açiklayabiliriz:
1,2 .
Fakirler ve miskinler: Hanefilere göre fakir, nisap miktari mala sahip olmayan
kimsedir. Miskin ise hiçbir seyi olmayan kimsedir.Buna göre miskin, fakirden daha
muhtaçdir. Safiilere göre ise, fakir hiçbir mal ve kazanci olmayan kimsedir.Miskin de,
mali veya kazanci olup da geçimine kafi gelmeyen,yani gideri gelirinden fazla olan
kimsedir.Buna göre fakir miskinden daha muhtaçdir.
Peygamber Efendimiz Hazretleri
(s.a.v) de bir hadislerinde miskinle ilgili olarak söyle buyurmustur: "Miskin, bir
iki hurma veya bir iki lokma ile geri çevrilen degildir.Asil miskin, insanlardan bir sey
istemedigi için onlar tarafindan durumu bilinmeyen, bu sebeple kendisine bir yardimin
yapilmadigi kkimsedir." ( Ebu Davud, Zekat:24 ; Buhari,Zekat:53 ; Müslim, Zekat:101
)
3. Zekat
Memurlari: Zekat mallarinin toplanmasi, korunmasi, hesaplarinin tutulmasi ve
layik olanlara dagitilmasi için devlet baskani veya yetkili kildigi kimse tarafindan
görevlendirilen kisidir.Bu, çalisma karsiliginda alinan bir ücret oldugundan, zekat
memurunun zengin olmasi zekattan hisse almasina engel degildir.
4.
Müellefe-i kulub: Müellef-i kulub, gönülleri Islama isindirilanlar
demektir.Bunlardan bazilari yeni Müslüman olmus inançlari zayif olan kimselerdir.
Peygamber Efendimiz Hazretleri (s.a.v) Islama isinmalari ve Müslümanlara zarar
vermemeleri için onlara zekattan pay vermistir.Mesela Uyeyne bin Hisn ile Akra bin Habis,
Peygamber Efendimiz Hazretleri (s.a.v) 'nin bu gaye ile hisse verdigi kimselerdendi.
Fakat Hz. Ebu Bekir ve Hz. Ömer
(r.anhüm) müellefe-i kuluba zekat vermemislerdir. Hz.Ömer(r.a), zekattan hisse isteyen
Uyeyne bin Hisn ve Akra bin Habis'e "Resulullah (s.a.v) kalplerinizi Islama
isindirmak için size hisse veriyordu.Artik Allah, dinin güçlendirmistir.Müslüman
kalmaya devam ederseniz ne ala, aksi takdirde bizimle sizin aranizda kiliç vardir"
demistir.
Hanefiler, müellefe-i kuluba zekat
verilmeyecegi görüsündedir.Alimlerin çogunluguna göre ise, müellefe-i kuluba
ihtiyaç aninda günümüzde de zekat verilebilir.Safiilere göre kafir olanlara zekat
verilmez.
5. Köleler:
Efendisiyle hürriyetine kavusmak üzere anlasan küleler de, kendilerine zekat
verilmesi gereken gruplardan
birisidir.Bu da dinimizin insanlarin kölelikten kurtulmasi için gösterdigi gayretlerden
birisidir.
6.
Borçlular: Hanefilere göre borçlu, borcu olan ve borcundan baska nisap
miktari mala
sahip olmayan kimsedir.Safiiler ve
diger mezhep imamlari da borçluyu, kendisi için borçlanan kimse ve toplumun menfaati
için borçlanan kimse diye iki kisma ayirmislardir.
7. Allah
yolunda cihat edenler: Allah'in dinini ve dince mukaddes tanina seyleri
korumak,
Allah'in ismini yüceltmek için
mücadele eden kimselerdir.Bunu sadece maddi cihad olarak anlamamak gerekir.Manevi cihad
edenlere de zekat verilir.
8. Yolcular: Parasizlik
sebebiyle yolda kalmis olanlardir.Memleketlerinde zengin olsalar
dahi böylelerine zekat verilir.
Bir zekat sekiz sinifa mi taksim
edilecek?
Hanefilere ve alimlerin
çogunluguna göre zekatin sekiz siniftan sadece birisine verilmesi caizdir. Safiilere
göre ise, zekatin sekiz sinifa taksim edilmesi gerekir.Bu mezhebe göre zekatin her
siniftan en az üçüne verilmesi tarzindaki taksim caiz degildir.Zamanimizda sekiz
siniftan ancak genel olarak dördünü bulmak mümkündür.Bunlar; fakirler, miskinler,
borçlular ve yolculardir.
Zekatin tamami bir kisiye
verilebilir mi?
Hanefi ve Safiilere göre fakir ve
miskinlere ihtiyaçlarini karsilayacak kadar zekat vermek caizdir.Hanefilere göre , eger
zekat ayri ayri kimselere verildigi takdirde çok küçük parçalara ayrilacaksa,
tamamini bir kisiye vermek daha uygundur. Mesela evlenmek için borca giren bir fakire,
ihtiyacini karsilayacak kadar zekat toptan verilebilir.Bir kimseye nisap miktari veya
nisap miktarindan fazla zekat vermek caiz ise de, böyle yapmak kerahatten uzak
degildir.Ancak borçlu olan birisine hem borcunu ödeyecek, hem de elinde bir miktar para
kalacak sekilde zekat verilebilir.
Kari ile koca birbirlerine zekat
verebilir mi?
Zengin bir koca fakir olan hanimina
zekat veremez. Çünkü kadinin geçimi zaten kocasinin üzerinedir. Imam-i azam'a göre
bir kadin da fakir olan kocasina zekat veremez. Imam Ebu Yusuf, Imam Muhammed, Imam Safii
ve Imam Malik'e göre ise, zengin bir kadin fakir olan kocasina zekat verebilir.
Kayinpeder ve kayinvalide fakir olan damadina zekat verebilecegi gibi, zengin olan damat
da fakir olan kayinpederine ve kayinvalidesine zekat verebilir.
Amcaya, kardese,
dayiya,hala ve teyzeye zekat verilebilir mi?
Fakir olan amca, kardes,dayi, hala
ve teyzeye zekat verilebilir. Hatta bu daha efdaldir.Bir hadis-i serifte "Fakirlere
verilen sadaka bir sadakadir, akrabaya verilen sadaka iki sadakadir. Biri sadaka, digeri
akrabaya iyilik " buyurularak bunun önemine dikkat çekilmistir.
Zengin zekat malindan yiyebilir mi?
Zengine zekat almak helal olmamakla
beraber, zengin birisi bir fakire verilen zekattan yiyebilir."Zengine zekat helel
degildir buyuran Peygamber Efendimiz Hazretleri (s.a.v) fakire verilen zekatin hediye
edilmesi durumunda, zengine onu almasinin caiz oldugunu bildirmistir. ( Ebu Davud,
Zekat:26 ; Müsned, 3:97)
Bir defasinda Peygamber Efendimiz
Hazretleri (s.a.v)'ne Hz.Aise (r.anha) 'nin azadli kölesi Berire'ye sadaka olarak verilen
bir et getirilmistir. Peygamber Efendimiz Hazretleri (s.a.v) onun nereden geldigini sordu.
"Berire'ye verilen sadaka" cevabini verdiler.Resullulah ( s.a.v), "Bu onun
için sadaka,bizim için hediyedir " buyurarak o etten yedi. Peygamber Efendimiz
Hazretleri (s.a.v), bu sözüyle Berire'ye sadaka olarak verilen etin artik onun mali
oldugunu, vasfinin degistigini, kendileri için bir sadaka degil, Berire' nin ikrami
oldugunu ifade etmislerdir. (Buhari, Zekat:61 ; Ebu Davud, Zekat:30 ; Müslim, Zekat:170 )
Islami hizmetlere zekat verilir
mi?
Ayet-i kerimede geçen ve
"Allah yolunda harcanma" olarak tercüme edilen "fi sebilillah"
ifadesi, mutlak ve umuni olarak zikredilmistir.Bu tabir bazi fikih kitaplarimizda her ne
kadar silahla cihada katilan gazilere ve yolda kalan hacilara tahsis edilmisde de
,tefsirlerde ve güvenilir fikih kitaplarimizda meseke daha genis olarak ele
alinmistir.Mesela Hanefi mezhebi alimlerinden Imam Kasani, Bedaiu's-Sanai isimli meshur
eserinde bulunan ilgili olarak söyle der: "Allah yolunda olanlardan maksat, Allah'a
yaklastiran herseydir.Eger ihtiyaç varsa bu manaya, Allah'a itaat yolunda çalisan herkes
ile bütün hayir yollari girer."
"Fi sebilillah tabiri
umumidir" diyen Fahreddin Razi, bu tabiri söyle açiklar."Fi sebilillah tabiri
sadece gazilere mahsus degildir. Zekat bütün hayir yollarina verilebilir. Ölülerin
techiz ve tekfini, kale ve cami yapimi da bu tabirin içine girer." ( Tefsir-i Kebir,
16:113 )
Elmalili Hamdi Yazir da, zekatin
mücahidlere cihat malzemesi alinmak üzere sarfedilebilecegini söyler. (Hak Dini Kur'an
Dili, 4:2581 ).Eskiden cihad kiliçla, kalkanla,topla tüfekle yapiliyordu.Simdi ide
genelde cihad gazeteyle, dergiyle , kasetle ,web üzerinden yapiliyor.Bunlar düsmana
atilan birer bomba hüviyetini tasir.Dolayisiyla bir Müslüman Islama layikiyla hizmet
ettigine, bu yolla dinsizlerle, inkarcilarla cihat ettigine inandigi müesseselere zekat
verebilir.
Sonuç olarak, zekat Islam'in
gönüllerde yayilmasi ve din düsmanlarinin tahribatini önlemek için Allah yolunda
faaliyet gösteren hizmet kuruluslarina da verilir.Günümüzde böyle hizmet
kuruluslarina zekat vermek daha da ehemmiyet kazanmistir.Kaldi ki bu da bir cihaddir.
Nitekim Peygamber Efendimiz Hazretleri (s.a.v) bir hadislerinde "Müsriklere karsi
malinizla, caninizla ve dilinizle cihat edin" ( Müsned, 3:13,16 : Ebu Davud, Chad
5,38 ) buyurmuslardir. Bugün din düsmanlariyla yapilan en tesirli cihad
gazete,dergi,web, kitap, radyo ve televizyon yoluyla yapilmaktadir.
Gayesi Islama hizmet olmayan kurum
ve kuruluslara yardim yapilsa da zekat verilemeyecegi gerçegi hatirdan uzak
tutulmamalidir.
Zekat nerelere ve kimlere
verilmez?
Zekat verilecek kimseler ve yerler
belli oldugu gibi, zekat verilmeyecek kimseler de bellidir. Su kimselere de zekat
verilmez.
- Müslüman olmayan birine zekat verilmez
- Nisap miktari mala sahip olan kimseye zekat verilmez.
- Anneye, babaya, dede ve nineye, onlarin anne ve babasina zekat verilmeyecegi gibi; kendi çocuklarina, torunlarina, torunlarinin çocuklarina ve daha asagisina da zekat vermek caiz degildir.
Safii mezhebinde ise bu sayilanlar
birbirlerine sadece borçlu iseler borçlarinin ödenmesi için zekat verebilirler.Aksi
halde veremezler.
- Bos gezen ve çalismayan kimseye nisap miktari mala sahip olmadiginda zekat vermek Hanefi mezhebine göre caizse de, zekat vermek uygun olmaz.
- Zekat ehil, yani layik olan kimseye verilmelidir. Bunun için de arastirma yapilmalidir. Ve alinan zekat maksada uygun tarzda kullanilmalidir.Mesela zekat alan fakirin bunu sefahete ve gayr-i mesru yollara degil, zaruri ihtiyaçlarina harcamasi gerekir.Borçlu da zekati borcuna sarfetmelidir.
- Islam'in aleyhine çalisan kisi ve kuruluslara zekat verilmez.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder